Dynamo ziet stijgende Dutch ID verkoop exploderen

Door de reactie van Nieuwsfiets.nu


BEVERWIJK – Recentelijk heeft Dutch ID 2 goed bezochte webinars georganiseerd, waarbij de aangesloten Bike Totaal en Profile de fietsspecialist ondernemers van Dynamo Retail Group een update kregen over Dutch ID, het merk dat zij exclusief verkopen.


De hechte samenwerking tussen Dynamo Retail Group en Optima Cycles, producent van onder andere Dutch ID, loopt inmiddels alweer 3 jaar. Vanwege het grote verkoopsucces van dit jaar hebben verkoopleider Ramon Vial en operations manager Michiel Dreef de dealers via een online webinar geïnformeerd over alle ontwikkelingen rond het merk, de start van eigen frameproductie en er is een sneak preview gegeven van de nieuwe collectie. “Normaal gesproken presenteren we de nieuwe collectie pas in september, maar door het succes dat we gehad hebben voelen we de noodzaak om dat nu al te doen in dit webinar,” lichtte Vial toe.


SNEL GROEIEND | Niels Jonker, category manager bij Dynamo Retail Group, blikte als eerste even terug op het afgelopen half jaar en gaf aan dat Dutch ID in de eerste 3 maanden al een serieuze groei in verkoopaantallen liet zien, maar dat de verkoop tijdens de intelligente lockdown ongeveer geëxplodeerd zijn. “Daarnaast zien we ook dat Dutch ID dit seizoen door bijna iedere aangesloten ondernemer wordt omarmd.” Volgens Jonker was er, toen 3 jaar geleden bij Dynamo de keuze op Dutch ID gevallen was, nog wel werk aan de winkel. Hij prijst de inzet van de fabrikant, die veel gedaan heeft met de feedback van de ondernemers. “Het assortiment heeft zich ontwikkeld, maar ook op het gebied van marketing en naamsbekendheid zijn er grote stappen gemaakt. Dit seizoen is gebleken dat er meer voordelen zitten aan een exclusieve samenwerking. We profiteren nu, in een tijd van schaarste, van een merk waarvan de beschikbaarheid volledig aan onze leden ten goede komt.”


SAMENWERKING KIESKEURIG.NL | Dutch ID’s verkoopleider Ramon Vial gaf aan dat de nieuwe koers, die Dutch ID sinds september vorig jaar vaart, beter aansluit bij de behoefte van de moderne consument en daarnaast nog beter inspeelt op de wensen van dealers. “We kiezen er duidelijk voor om ons merk te positioneren in het midden en hoge segment. Premium e-bikes, die je hart veroveren en 100% ‘hand built’ in Holland. Het succes is dit jaar echt wel enorm. “We hebben hard geïnvesteerd in de positionering en naamsbekendheid van Dutch ID en hebben we de lifestyle fotografie vernieuwd. Die is verfrissender en gewoon stoer. We zien dat de doelgroep voor e-bikes gewoon aan het verjongen is en hebben daarom gekozen voor deze richting. Een toenemende trend is dat consumenten zich steeds vaker online oriënteren, ook voor fietsen. Zeker in deze tijd, waarin winkelbezoeken de laatste maanden wat lastiger waren. Daarom hebben wij de samenwerking gestart met Kieskeurig.nl, een belangrijk oriëntatieplatform voor niet alleen e-bikes maar ook heel veel andere producten. We presenteren ons daar graag aan de consument. Niet alleen om ons verhaal te vertellen maar ook om acties op te zetten en de consument daarmee naar e winkel te sturen.”


EIGEN FRAMEPRODUCTIE| Michiel Dreef, sinds 2011 verantwoordelijk voor Dutch ID als productmanager, gaf een toelichting op de nieuwe 2021 collectie. Die informatie is onder embargo vrij gegeven aan de dealers, maar mag op dit moment nog niet openbaar gemaakt worden. “Het is altijd onze visie geweest om ons te onderscheiden op kwaliteit. Die visie is altijd gelijk gebleven, maar sinds een paar jaar zijn we natuurlijk hard aan het groeien. Premium design en innovatie gaan meer en meer de boventoon voeren in al onze e-bikes,” aldus Dreef.


Als één van de weinige fabrikanten heeft Dutch ID niet alleen assemblage in Nederland maar ook een eigen fabriek in Taiwan, waarvan Michael van der Meijden de eigenaar is. “Hier maken we al jaren frames en hebben we ook de mogelijkheid om voor Dutch ID frames te maken. Het mooie is dat we hierdoor de mogelijkheid hebben om in korte tijd high end frames te produceren en in eigen huis op te bouwen. Daar hebben we met man en macht voor gezorgd. De volgende generatie Dutch ID’s komt volledig uit eigen huis en kunnen we daarmee het gat in de vraag naar frames dichten. Met een groot technisch team werken we er keihard aan om de deadline voor het nieuwe seizoen te halen. Ook het aantal werknemers in Taiwan loopt hard op. We groeien hier hard, niet alleen in aantal mensen maar ook in mogelijkheden die we kunnen benutten. Vooralsnog verloopt dat proces dus voorspoedig, wat enorm veel vertrouwen geeft dat we de juiste keuze gemaakt hebben in deze bizarre tijden, om toch te sturen op innovatie en productontwikkeling.”


WWW.DUTCH-ID.NL